Home / In de media / Veteranen Hans de Ronde en Joop Jansen in het zonnetje gezet.

Veteranen Hans de Ronde en Joop Jansen in het zonnetje gezet.

Vrijdag 22 maart jl. zijn we op bezoek geweest bij Hans de Ronde. Hij heeft onlangs het Nieuw-Guinea herinneringskruis ontvangen namens de Minister van Defensie. Hij diende in 1960 een jaar als Marinier in Nieuw-Guinea. Hij was hospik. Om het geheel een feestelijk tintje te geven zijn we langs geweest met een bos bloemen en hebben Frans Lelieveld, voorzitter van het COM Rotterdam, een andere Nieuw-Guinea veteraan die bij onze stichting staat ingeschreven uitgenodigd mee te gaan. Er werd koffie gedronken en veel gebeurtenissen werden besproken en herinneringen opgehaald.

Op maandag 25 maart jl. hebben wij een bezoek gebracht aan Joop Jansen. Ook hij had het Nieuw-Guinea herinneringskruis ontvangen.
Hij zat op Zr. Ms. Pelikaan. Ook nu weer hadden wij een andere Nieuw-Guinea veteraan uitgenodigd om samen met ons Joop te bezoeken en een bloemetje te overhandigen. Rinus van Beemen en een vriend kwamen mee. En wat bleek: door er over te praten kwamen er herinneringen boven die al bijna vergeten waren. Het was vaak: “ Oh, ja dat was toen…enz. Tijdens deze bezoeken kwamen verhalen naar boven die grappig, ontroerend en spannend waren. Allemaal de moeite waard om bewaard en doorverteld te worden.